Šįkart savo vertimu iš lenkų kalbos noriu atiduoti duoklę buriuotojams, bet tikiuosi, kad ir jų antrosios pusės ar prijaučiantys bei prijaučiančios buriavimui šį straipsnį perskaitys ne mažiau susidomėję apie seniausio sportinio trofėjaus varžybų naujienas ir artimiausias perspektyvas.

Nors nesitikiu, kad perskaitę ims suprasti, kodėl tūlas visiškai sportu nesidomintis (suprask, nežiūrintis “kašio per teliką“) net ir netikras buriuotojas gali prilipti prie sporto kanalo, kuris iš esmės nieko nerodo jau kokias keturias valandas, maniakiškai laukdamas tik dviejų laivelių starto, atidedamo eilinį kartą, ir kurių pirmavimą vieno prieš kitą tame ganėtinai nuobodžiame (kaip kam, brangieji, kaip kam…) plaukime galima suprasti tik pateikiamos ekrane kompiuterinės grafikos vizualizacijomis.

Kaip bebūtų, jūsų dėmesiui Pawel Paterek dalis straipsnio “Naujoji Amerikos taurė“ žurnale “Žagle“ (2010m. lapkritis):

* * *

Amerikos taurės gynėjai paskelbė revoliucinius sprendimus, liečiančius jachtas ir Protokolą 34-ame Amerikos taurės finale. Kova vyks 22 metrų ilgio katamaranais, aprūpintais sparnabure. Regatos įvyks jau 2013 metais. Įžanginės varžybos prasidės kitąmet.

Lary Ellison ir Russell Coutts nori, kad regatos dėl seniausio ir prestižiškiausio apdovanojimo buriavime vyktų šiuolaikinėmis jachtomis, kurias valdytų geriausi buriuotojai. Tai turėtų būti greičiausios laivės 159-erių metų Amerikos taurės istorijoje. Be to suplanuotas dvimetis parengiamasis ir kvalifikacinis regatų ciklas, kuris turi suteikti pasitenkinimą tiek besirungiančioms komandoms, tiek ir rėmėjams.

Taurės mašina

Nauja Amerikos taurės jachta bus 22 metrų (72 pėdų) ilgio katamaranas su standžia 260 kvadratinių metrų ploto, 8.5 metrų pločio ir 40 metrų aukščio sparnabure. Naujos konstrukcijos laivės plotis siekia 14 metrų, o vandens talpa 5700 kg. Jachtos bus aprūpintos dviem švertais ir dviem vairais.

Atrinktas AC-72 projektas turi užtikrinti galimybę varžytis ant vandens prie vėjo nuo 5 iki 30 mazgų greičio, o tai kartu lemtų, kad ir atidėtų varžybų skaičius dėl per silpno ar per stipraus vėjo sumažėtų iki minimumo. Burės ploto mažinimas (“rifavimas“ – mano past.) turėtų būti atliekamas viršutinių judrių sparnaburės dalių dėka.

Buriuotojų komandoje bus 11 asmenų. Darbo užteks kiekvienam, kadangi naujose jachtose burių nustatymas turi būti atliekamas išskirtinai raumenų pagalba. Tad vėl sugrįžta į denį “malūnininkai“ (angl. “grinders“ – mano past.). Svarstoma galimybė naudoti nedidelius pagalbinius kėliklius tik šverto pakėlimui ar nuleidimui bei groto kampiniam nustatymui.

Nuo 2012 metų sausio 1 dienos komandos galės naudotis pirmais, daugiausiai – dviem, 72 pėdų ilgio katamaranais, ruošdamiesi 2013 metų regatoms. Anksčiau bus pastatyti AC-45 – mažesnės konstrukcijos, kurie pasitarnaus sukaupimui duomenų, reikalingų įguloms, projektuotojams ir laivų statytojams.

AC-72 klasės reglamentą sukūrė komanda, vadovaujama Pete Melvin. Melvinas yra buriavimo daugiakorpusėmis jachtomis aistruolis. Anksčiau jis buvo aviacijos konstruktorius McDonnell Douglas korporacijoje. Jis suprojektavo ir maksikatamaraną “PlayStation“.

Taurės serija

Jau kitąmet prasidės regatų ciklas America’s Cup World Series. Devynias dienas trunkančių varžybų metu vyks “match race“ dvikovos ir lenktynės visu laivynu. 2011-ais metais suplanuota trys tokios sesijos kol kas dar 45 pėdų ilgio katamaranais. 2012-ais metais pretendentai rungsis devyneriose varžybose, o 2013-ais – trejose. Kiekvieno tokio sezono gale nugalėtojas gaus Amerikos taurės pasaulio čempiono titulą.

Iki 2011 metų liepos 1 dienos sužinosime ir America’s Cup Challenger Series formato detales, o tai reiškia – ir pagrindinių pretendentų kovoti su Amerikos taurės gynėjais išaiškinimo būdą. Šio ciklo metu galimos ir analogiškos America’s Cup Defender Series. Golden Gate Yacht Club svarsto galimybę tokiu būdu suorganizuoti seriją regatų, leisiančių atrinkti geriausią gynėjų komandą, reprezentuosiančią jų klubą. Įdomiu sumanymu atrodo ir jaunimo Youth America’s Cup. Rungtynių ciklas, kurio metu AC-45 katamaranais varžysis jaunieji buriuotojai iš viso pasaulio.

Laikotarpis pateikti iššūkio paraiškas paskirtas nuo 2010 metų lapkričio 1 dienos iki 2011 metų kovo 31 dienos. Kas įdomiausia, tuo pačiu metu Golden Gate Yacht Club laukia ir beatsiliepiančių kandidatų ginti Amerikos taurę po GGYC vėliava.

Pirmosios šios sistemos ir tvarkaraščių aukos jau yra! Britų komandos “Team Origin“ vadovas seras Keith Mills jau pareiškė, kad nekels mestos pirštinės. Jo nuomone, startų tvarkaraštis negarantuoja gerai apgalvoto laivės suprojektavimo, išbandymo ir sėkmingo rungtyniavimo. Tad ir talentingasis Ben Ainslie turi ieškotis kito būdo dalyvauti America’s Cup 2013.

Sveiki denyje!

BMW Oracle Racing ir oficialus iššūkio metėjas Mascalzone Latino subūrė America’s Cup Race Management. Tai turėtų būti pirmąkart istorijoje nuo Taurės gynėjų nepriklausoma organizacija. Vadovauti ACRM ėmėsi buriavimo aiškiaregiai. Vykdančiuoju direktoriumi tapo Iain Murray.

Australietis dievina pakvaišusius buriavimo projektus. Pagarsėjo tame tarpe tuo, kad 1977 – 1982 metais klasikinių varžybinių 18 pėdų eldijų (arba tiktų “burluotė“, kur “burė+luotas“, taip derėtų versti angl. skiff, kai dinghy – liet. “burvaltė“ – vertimo past.) klasėje niekas nebuvo pajėgus jo įveikti. Supergreitą “Color7“ Murray pats suprojektavo, pastatė ir atsisėdo pats prie vairalazdės. Vėliau dar turėjo savo sąskaitoje ir nuotykių su australietiška Amerikos taurės komanda “Kookabura“. Regatos Sidney-Hobart trasą Murray įveikė 17 kartų! Keturiskart buvo absoliučiai greičiausias, o dukart laimėjo pagal perskaičiuotą laiką.

Pekino olimpinės regatos metu (50 metų amžiaus!) buvo Star klasėje varžovas Mateusz Kusznierewicz ir Dominik Žycki įgulai (pagal ISAF reitingą 2008-ais jie buvo pirmi, Murray – devintas pasaulyje, bet laimėjo olimpinį auksą britai Iain Percy ir Andrew Simpson, o tarp medalistų nepakliuvo nei lenkai, nei australiečiai – mano past.). Be projektavimo ir buriavimo naujasis ACRM direktorius taip pat yra puikiu verslininku. Visos šios jos savybės turėtų įnešti daug naujo į Amerikos taurės 34-tųjų finalų organizavimą.

Dešiniąja Murray ranka bus Andy HindleyChief Operating Officer. Buvęs Volvo Ocean Race vadovas turi savo sąskaitoje du reisus aplink pasaulį. Buvo taip pat šturmanu Pete Goss-o futuristiniame katamarane ”Team Philips“. Paskutinis brito hobis – tai vadyba Powerboat lenktynių cikluose. Hindley studijavo fiziką ir elektroniką Mančesterio universitete. Jo didžiausia aistra – tai astrofizika ir branduolinė fizika.

Ar tai gali praversti rengiant naująją Amerikos taurę? Be abejo, kad taip, nes Hindley tiki, jog America’s Cup taps neužilgo vienu iš svarbiausių šiuolaikinio sporto renginių.

* * *

Atsiprašau, kad dėl autorinių ir gretutinių teisių apribojimų negaliu įdėti likusios straipsnio vertimo dalies, nors ir taip jau įdėjau daugiau, nei derėtų.

Smalsiems pasakysiu, kad paskutinėje dalyje daugiausiai kalbama apie įvairias numatytas teletransliacijos galimybes ir kad televizijos operatorius plauks kartu laivėje, neskaitant visur prikabinėtų TV kamerų ir filmavimo, tame tarpe ir iš oro. Žodžiu, tikimasi išskirtinio “vaizdzialio“.

Taip pat Amerikos taurės reglamentas numato AC ir jachtklubų logotipams bei valstybinėms vėliavoms išnaudoti tik 25 proc. sparnaburės viršutinės dalies, todėl likęs plotas, spėjama, pavers AC laives panašesnėmis šiomis reklaminėmis dekoracijomis į F-1 bolidus.

Na, ir svarstoma, kur gi iš tikro vyks 34-ieji finaliniai plaukimai: Sanfranciske (kuris skyrė jau 270 mln USD Taurės varžybų organizavimui), Valensijoje (kaip pastaruosius kartus) ar Romoje. Labiau linkstama prie to, kad bus pasirinktas Amžinasis miestas ant Tigro upės. Mums belieka tik palaukti ir pamatyti.

Iš tikro, kiek čia beliko, o ir iki tol, kaip rašoma straipsnyje aukščiau, renginių pritrūkti neturėtų…

Reklama